Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Kanadyjski rynek płytek ceramicznych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Rafał Pawlak | 2016-09-23 17:02:51
wphi montreal, kanada, kanadyjski rynek płytek ceramicznych, płytki ceramiczne w kanadzie

Informacja o aktualnej sytuacji i prognozach dalszego rozwoju rynku płytek ceramicznych w Kanadzie.

Popyt na płytki ceramiczne w Kanadzie

Rynek płytek ceramicznych w Kanadzie systematycznie rośnie w ostatnich latach w tempie blisko 2% rocznie, w 2015 r. sprzedaż tych płytek wyniosła blisko 40 mln m2. Przeważająca część zapotrzebowania na płytki ceramiczne w Kanadzie (94,6% w 2015 r.) zaspokajana jest dostawami z importu (patrz poniższa tablica oraz dodatkowe informacje na temat importu i eksportu poniżej).

Tablica nr 1. Rynek płytek ceramicznych w Kanadzie
(dane w mln m2)

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015 *

Łączna sprzedaż

36,01

36,03

38,14

38,19

38,35

39,60

Sprzedaż krajowych producentów

1,75

2,17

2,03

1,84

2,04

2,12

Import

34,26

33,86

36,11

36,35

36,31

37,48

Eksport

0,15

0,13

0,15

0,16

0,16

0,17

Produkcja krajowa

1,91

2,30

2,18

2,00

2,20

2,30

 

* dane szacunkowe

 

Dystrybucja płytek ceramicznych w Kanadzie

Podstawowym kanałem dystrybucji płytek ceramicznych w Kanadzie są specjalistyczne sklepy (tzw. flooring stores), za pośrednictwem których zaspokajanych jest 48% potrzeb tego rynku (dane za 2013 r.). Kolejne 28% rynku jest obsługiwane przez supermarkety wykończeniowo-budowlane (tzw. home centers), a indywidulani dostawcy płytek (tzw. tile contractors) obsługują 19% rynku. Informacja na temat najważniejszych podmiotów zajmujących się dystrybucją płytek ceramicznych w Kanadzie w poniższych tablicach, dane kontaktowe poszczególnych firm zajmujących się sprzedażą detaliczną płytek w załączniku nr 1.

Tablica nr 2.

Największe sieci supermarketów wykończeniowo-budowlanych (tzw. home centers) w Kanadzie

Nazwa sieci

Liczba sklepów

Sprzedaż artykułów podłogowych

(mln CAD, dane za 2013 r.)

Home Depot

180

299

Rona

290

216

Lowe’s

34

55

Kent Home Improvement

40

30

 

Tablica nr 3.
Największe sieci sprzedaży detalicznej (tzw. flooring stores) materiałów podłogowych w Kanadzie

 

Liczba sklepów

Sprzedaż artykułów podłogowych

(mln CAD, dane za 2013)

Alexanian Carpet

17

35

Jordans

12

26

Lumber Liquidators

9

20

Carpet Superstore

11

15

Tile Town

5

5

Dream Carpets

4

4

Ceny na rynku

Podstawowy segment rynku (cena importowa poniżej 5 EUR/m2) zaspokaja około 2/3 zapotrzebowania na płytki ceramiczne w Kanadzie i jest zdominowany przez dostawy z Chin i Turcji. Środkowy segment rynku (z cenami importowymi na poziomie 5-9 EUR/m2) stanowi kolejne 13% rynku i jest zaspokajany dostawami głównie z Ameryki Łacińskiej (Meksyk, Brazylia). W segmencie premium (cena importowa powyżej 9 EUR/m2) najważniejszymi dostawcami pozostają Włochy oraz Hiszpania. Informacje na temat średnich cen płytek ceramicznych importowanych do Kanady zaprezentowane są na poniższym wykresie.

Wykres nr 1. Średnia cena importowa płytek ceramicznych do Kanady
(dane za rok 2014; cena w EUR/m2)

 



Wykresrodukcja krajowa

Produkcją wyrobów ceramicznych dla budownictwa (poza płytkami ceramicznymi także produkcja cegły, materiałów ogniotrwałych dla budownictwa czy ceramicznych materiałów dachowych) zajmują się w Kanadzie 64 firmy (dane za 2015 r.), przy czym liczba tych firm systematycznie maleje w ostatnich dziesięciu latach (najwięcej firm produkujących tego typu wyroby funkcjonowało w 2008 r. – 92 firmy). Firmy te zatrudniają łącznie ponad 1300 pracowników (dane za 2015 r., przy czym największe zatrudnienie w ostatnich dziesięciu latach odnotowano w 2006 r. – blisko 2000 pracowników), z czego 51,2% firm zatrudnia do 4 pracowników, kolejne 12,2% firm – od 10 do 20 pracowników, 22% firm – zatrudnia od 20 do 49 pracowników, a jedynie 7,3% firm zatrudnia powyżej 100 pracowników. Łączny dochód tych firm ze sprzedaży wyrobów ceramicznych wyniósł w 2015 r. 505,5 mln CAD. Podstawowe informacje o kanadyjskim przemyśle ceramicznych materiałów budowlanych zaprezentowano w poniższej tablicy.

Tablica nr 4.

Podstawowe informacje o kanadyjskim przemyśle ceramicznych materiałów budowlanych

Rok

Łączne przychody

(mln CAD)

Liczba przedsiębiorstw

Łączna liczba pracowników

Fundusz płac

(mln CAD)

2006

729.9

72

1939

125.4

2007

706.9

85

1871

116.3

2008

636.1

92

1978

126.6

2009

502.5

88

1594

102

2010

528.5

87

1597

95.4

2011

542.2

76

1651

102

2012

550.5

67

1622

102.5

2013

530.8

66

1455

94.1

2014

528.1

65

1454

94.5

2015

505.5

64

1349

86.5

2016 *

499.5

63

1363

85.7

2017 *

498.0

63

1356

84.8

2018 *

502.1

62

1322

85.5

2019 *

507.6

61

1302

85.9

2020 *

514.6

59

1257

85.8

* prognoza

 

Import i eksport płytek ceramicznych w Kanadzie (kod celny: 6907 oraz 6908)

Import płytek ceramicznych zaspokaja zasadniczą część popytu na ten towar w Kanadzie (ok. 95% rocznego zapotrzebowania). W 2015 r. import ten (towary klasyfikowane pod kodem celnym: 6907 i 6908) wyniósł 318,7 mln USD i wzrósł w ciągu ostatnich pięciu lat o 16%. Najważniejszymi dostawcami płytek ceramicznych do Kanady są: Włochy (36,0% dostaw w 2015 r.), Chiny (31,5%), Turcja (12,7%), Stany Zjednoczone (7,1%), Hiszpania (1,5%) oraz Meksyk (1,5%). Polska pod względem dostaw płytek zajęła w 2015 r. 21. miejsce (226,1 tys. USD, 0,1% dostaw – dane kanadyjskie; według danych polskich wartość dostaw do Kanady tych wyrobów w 2015 r. wyniosła 446,6 mln USD).

Import płytek ceramicznych do Kanady nie jest równoważony eksportem tych towarów z tego kraju – w 2015 r. z Kanady wyeksportowano płytek ceramicznych (kod: 6907 i 6908) na kwotę 46,5 mln USD (trzykrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2011), przy czym prawie cały eksport przeznaczony jest na rynek amerykański (99% w 2015 r.). Dostawy płytek ceramicznych z Kanady do Polski są sporadyczne i nie są dużych wartości (1,5 mln USD w 2015 r., według danych polskich).

Informacje na temat obrotu handlowego Kanady z zagranicą płytkami ceramicznymi zaprezentowane są w załączniku nr 2.

Dane kanadyjskich firm zajmujących się importem płytek ceramicznych do Kanady znaleźć można za pośrednictwem wyszukiwarki w bazie danych prowadzonej przez Ministerstwo Innowacji, Nauki i Rozwoju Gospodarczego Kanady pn. „Canadian Importers Database”.

 

Ważniejsze organizacje branżowe

 

Branżowe imprezy wystawiennicze

Najważniejsze:

Informację o innych wystawach branży budowlanej i wykończeniowej znaleźć można na portalu: http://10times.com/tradeshows (kraj: Canada; branża: “Architecture & Designing” lub “Building construction”)

 

Prognozy dalszego rozwoju rynku

Analitycy rynku płytek ceramicznych w Kanadzie oceniają, iż sytuacja na tym rynku jest ustabilizowana i nie spodziewają się w najbliższych latach znacznego wzrostu popytu na płytki (40-41 mln m2 rocznie). Wzrost zapotrzebowania na nie mógłby zostać odnotowany w przypadku istotnego ożywienia sytuacji na rynku budowlanym (zwłaszcza w zakresie budownictwa mieszkaniowego; prognozy rozwoju sytuacji na kanadyjskim rynku budowlanym w załączniku nr 3). Sytuacji w tym zakresie nie poprawia jednak fakt rosnącego w Kanadzie zainteresowania towarami substytucyjnymi, zwłaszcza tańszymi zamiennikami płytek (np. paneli z drewna czy tworzyw sztucznych).

Ocenia się również, iż krajowy przemysł ceramiczny pozostanie słaby i rozdrobniony, a jego pozycja będzie dalej się pogarszać wraz z narastającą presją ze strony zagranicznych importerów – co doprowadzi do dalszego obniżenia się liczby firm zajmujących się produkcją płytek i innych wyrobów ceramicznych w Kanadzie.

 

Źródła:

  • Statistics Canada

  • “Canada Floor Report 2014”

  • “Clay Brick & Product Manufacturing in Canada”, IBIS World Industry Report

  • “Canada Market Report”. CER nr 356, marzec / kwiecień 2016

 




Pliki do pobrania

Zalacznik 1
xls | 106.5 KB
Pobierz
Zalacznik 2
pdf | 410.34 KB
Pobierz
Zalacznik 3
pdf | 223.43 KB
Pobierz