Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek ICT w Kanadzie

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Rafał Pawlak | 2016-02-07 22:22:54
analizy rynkowe

Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) oraz media cyfrowe są jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki kanadyjskiej. Zapraszamy do zapoznania się z aktualnymi informacjami rynkowymi.

Rynek ICT w Kanadzie

Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) oraz media cyfrowe są jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki kanadyjskiej. Branża ta obejmuje sektory usługowe i produkcyjne, zajmujące się wprowadzaniem, prezentowaniem i przekazem informacji w sposób elektroniczny. Sektor produkcyjny ICT obejmuje w szczególności wytwarzanie elementów elektronicznych, produkcja sprzętu łączności elektronicznej oraz sprzętu do prowadzenia, sterowania i nadzoru, a także produkcję urządzeń pomiarowych, badawczych i nawigacyjnych. Sektor usługowy ICT to łączność, usługi informatyczne (w tym branża gier komputerowych i wideo) oraz badania naukowe.

Kanadyjski sektor ICT generuje przychody na poziomie 155 mld dolarów kanadyjskich (CAD) rocznie, a wartość ta corocznie wzrasta. Liczba etatów wszystkich pracowników technologii informatycznych we wszystkich dziedzinach kanadyjskiego przemysłu ICT w roku 2013 wyniosła ponad 800 tys., czyli o 19 tys. więcej niż w roku 2012. Sektor mediów cyfrowych w Kanadzie zatrudnia ponad 52 tys. pracowników. Według raportu opublikowanego przez Information and Communications Technology Council (ICTC), w 2013 r. stopa bezrobocia w sektorze ICT wyniosła 2,6%. Najwięcej nowych miejsc pracy zostało stworzonych dla analityków wsparcia technicznego (19 tys.), projektantów grafiki i multimediów (17 tys.) oraz dla inżynierów elektroniki (8 tys.). Aż 37% (295 tys.) osób zatrudnionych w kanadyjskim sektorze ICT to imigranci (o 14% więcej niż średnia gospodarki kanadyjskiej).

Według raportu opublikowanego w kwietniu 2014 roku przez Branham Group Inc., w 2013 roku kanadyjskie firmy ustanowiły nowe rekordy przychodów, pomimo znaczących spadków odnotowanych przez kanadyjskiego potentata branży ICT, firmę Blackberry Inc. (-40%). Według najnowszej edycji „Branham 300” (ranking kanadyjskich firm branży ICT), w zeszłym roku przychody 250 największych firm sektora ICT wzrosły o 2,4% do poziomu 85 mld CAD. Największe tempo wzrostu odnotowano w sektorze profesjonalnych usług z zakresu ICT, a ich łączne przychody wzrosły o 49,9% z 12,28 mld CAD w 2012 r., do 18,41 mld CAD w 2013 r. Dochód sektora oprogramowań wzrósł o 20,1% (o 0,3 pp. więcej niż w 2012 r.), a sektora xSP o 3,8% (o 4,1 pp. mniej niż rok wcześniej). Pomimo tego sektor xSP uplasował się na pierwszej pozycji przychodów 250 największych kanadyjskich firm (41,70% firm), zaś sektor sprzętu serwerowego i infrastruktury spadł na drugą pozycję (29,56% firm). W stosunku do spadku w 2012 r. (-10,13%) sektor sprzętu serwerowego i infrastruktury ICT odnotował w 2013 r. dwukrotnie większy spadek (-20,3%), spowodowany głównie gwałtownym pogorszenie wyników finansowych firmy Blackberry. Branże produkcyjne ICT w Kanadzie są nastawione na eksport - około 60% produktów trafia za granicę, a według oficjalnych danych handlu zagranicznego Kanady, kanadyjski eksport komputerów i elektroniki nieznacznie zmalał z 14,9 mld CAD w 2012 r. do 14,6 mld CAD w 2013 r. W roku ubiegłym wzrósł natomiast import do Kanady w tym sektorze - z 43,6 mld CAD w 2012 r. do 44,3 mld CAD w 2013 r. Kanada eksportowała komputery i elektronikę głównie do Stanów Zjednoczonych (9,3 mld CAD) oraz Meksyku (525,8 mln CAD) i Chin (446,5 mln CAD).

W 2013 r. lokalizacja największych firm teleinformatycznych pozostała bez zmian. 96% firm sektora ma swoje siedziby w 4 prowincjach: Ontario, Quebeku, Kolumbii Brytyjskiej i Albercie. Prowincje te generowały 98% przychodów największych 250 firm sektora, o których mowa w w/w rankingu. W Ontario sektor ICT odnotował spadek przychodów o 12,10% (głównie ze względu na firmę Blackberry), a w pozostałych prowincjach firmy odnotowały wzrosty. W Quebeku stało się to przede wszystkim dzięki wzrostowi dochodów (+2.57 mld CAD) CGI Group Inc.

Według rankingu „Branham 300” (edycja 2014 r.) kanadyjskie firmy o najwyższych przychodach to:

  • w sektorze oprogramowań (software companies): Open Text, Constellation Software, Mitel, Points.com, Enghouse, Amaya Gaming Group, Redknee, Descartes systems Group, ACCEO Solution, Vision Critical;
  • w sektorze sprzętu komputerowego i infrastruktury (hardware and infrastructure companies): BlackBerry, Celestica, CAE, Smart Technologies, Aastra Technologies, Sierra Wireless, Pason Systems, Evertz Technologies, SMTC, EXFO, Teledyne Dalsa;
  • w sektorze usług IT/ICT (professional services companies): CGI Group, MacDonald-Dettwiler & Associates Ltd., Softchoice, Procom Consultants Group, OnX Enterprise Solutions Inc., Compugen, Hartco, S.i.Systems, Teranet, Calian Technologies;
  • w sektorze xSP - firmy z zakresu ASP, ISP, Wireless, SP, MSP (xService Providers): BCE, Telus, Rogers Communications, Shaw Communications, Videotron, Telesat, MTS Allstream, Sasktel, Cogeco Cable, D+H.

Sukces przeżywa branża gier komputerowych i wideo w Kanadzie. Dzięki licznym innowacjom dostosowanym do potrzeb branży edukacji oraz wsparciu państwa, Kanada stała się trzecim na świecie po USA i Japonii producentem gier wideo. Kanadyjscy wydawcy i programiści tworzą jedne z najbardziej popularnych tytułów gier na świecie, np.:

  • gry na konsole: „Game of Thrones: Genesis” (Cyanide Studios), „Mass Effect 3” (Bioware, EA), „Bioshock 2” (Digital Extremes), „Captain America: Super Soldier (Next Level Games), „The Amazing Spiderman” (Beenox, Activision), „Human Revolution” (Eidos Montreal, Square Enix);
  • gry na telefony komórkowe (mobile games) i gry społecznościowe (social games): „Madden NFL 11” (Koolhaus Games), „Splatalot” (Marblemedia), „Fishworld” (Big Viking Games), „Superspace Bunny” (Vast Studios), „O Blob” (DrinkBox Games), „Jurassic Park Builder” (Ludia).
  • gry online: „Where’s My Water” (Sarbakan, Disney), „Warhammer” (Relic, Ubisoft), „Club Penguin” (New Horizon Interactive, Disney Interactive), „Need for Speed” (EA Mobile).

Kanadyjski rynek łączy krajowe i międzynarodowe firmy branży gier video, animacji i efektów specjalnych. Największe z nich to: Activision, A2M, Capcom Entertainment, Electronic Arts, Google, Microsoft Game Studios, Ubisoft and Warner Bros. Interactive Entertainment. Wśród firm produkujących gry na telefony komórkowe można wymienić: Gameloft, EA-Mobile Games, Eidos, Humagade, Fugitive Interactive, Tecmo Koei Canada, Microsoft Games, BioWare, Relic and Digital Extremes, natomiast wśród gier online - Sarbakan oraz Frima Studio.

Jednym z najbardziej znanych w Kanadzie jest studio Ubisoft z Montrealu, które wyprodukowało wiele nagradzanych tytułów, a w 2013 roku Ubisoft przejął THQ Montreal oraz prawa wydawnicze do gry „South Park: Memory Stick of Truth” stworzonej przez Obsidian.

Kanadyjski przemysł ICT posiada również znaczące doświadczenie w zakresie symulacji (SIMTECH) wykorzystującej m.in. gry, jako technologię służącą do celów szkoleniowych w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym.

W 2012 r. branża gier komputerowych i video wniosła do PKB Kanady 2,3 mld CAD dolarów i zatrudniała 16.500 pełnoetatowych pracowników. W podziale na prowincje najwięcej firm z branży gier komputerowych (29,5%) ulokowanych jest w Ontario. Region ten bazuje na mniejszych zespołach trudniących się głównie produkcją gier na urządzenia przenośne. Nieznacznie, z 29,2 %, ustępuje mu Quebec (m.in.z ośrodkami Ubisoft i Square Enix w Montrealu), a na trzeciej pozycji plasuje się British Columbia, której największe ośrodki znajdują się w rejonie Vancouver. Naj­wię­cej - aż 84% firm sku­pia się na pro­duk­cji gier przeznaczonych na urządzenia mobilne, 66% zaj­mu­je się produktami na PC/Mac, 48% na kon­so­le, 46% grami prze­glą­dar­ko­wy­mi, zaś pro­duk­cja­mi dla por­ta­li społecznościowych - 29%. Średnia wieku zatrudnionych w branży wynosi nieco ponad 30 lat, a ich przeciętne zarobki roczne to 72,5 tys. dolarów (biorąc pod uwagę wszystkie stanowiska). 16% zatrudnionych stanowią kobiety. 44% pracowników sektora gier komputerowych i wideo posiada wyższe wykształcenie (średnia krajowa Kanady - 25%).

Więcej informacji na temat kanadyjskiego przemysłu gier wideo znajduje się w analizie na stronie WPHI Montreal, pod adresem: http://montreal.trade.gov.pl/pl/analizy_rynkowe/article/detail,425,Kanadyjski_przemysl_gier_wideo.html.

Branża technologii bezprzewodowych transmisji danych (Next Generation Network - NGN) to obecnie najszybciej rozwijająca się gałąź rynku ICT. Mocna pozycja kanadyjskich firm z zakresu technologii bezprzewodowej, usług M2M i Cloud Computing zachęca największe światowe firmy do wielomilionowych inwestycji. Globalni giganci branży ICT tacy jak: Alcatel-Lucent, Cisco, Ericsson i Ciena utworzyli centra badawczo-rozwojowe w kilku największych kanadyjskich metropoliach. W 2011 r. wydatki na działalność badawczo- rozwojową (R&D) w branży ICT wyniosły 5,3 mld CAD, z czego 34 % stanowiły nakłady finansowe sektora prywatnego.

Wg ogłoszonych planów Ericsson zainwestuje w budowę trzech globalnych centrów ICT ok. 7 mld koron szwedzkich w ciągu najbliższych 5 lat, z czego dwa centra mają mieścić się w Szwecji (Sztokholm, Linköping), a trzecie - w Montrealu w Kanadzie. Centra mają zostać zlokalizowane blisko głównych ośrodków badań firmy Ericsson i być platformą współpracy dla ponad 24 tys. inżynierów R&D z całego świata. Mają stworzyć możliwość skuteczniejszej i łatwiejszej kooperacji pomiędzy ekspertami, a klienci firmy Ericsson mają mieć szybki dostęp do badań, testów interoperacyjnych oraz wszelkich innowacji z zakresu usług biznesowych. Centrum w Montrealu ma rozpocząć działalność na początku 2015 r. i będzie miało powierzchnię 40 000 m². Obecnie w Kanadzie Ericsson zatrudnia ponad 3100 pracowników i ściśle współpracuje z ponad 15 czołowymi kanadyjskimi uczelniami. W 2012 r. wydatki firmy Ericsson na badania i rozwój wyniosły 325 mln CAD, co plasowało firmę w dziesiątce największych inwestorów R&D w kraju.

W maju 2014 r. Microsoft ogłosił plany otwarcia nowego centrum szkoleniowo-rozwojowego Microsoft Canada Excellence Centre (MCEC). Centrum ma zostać otwarte pod koniec 2015 r. w Pacific Centre w Vancouver. Szacuje się, że powstanie ok. 400 nowych miejsc pracy, a przewidywane roczne inwestycje w placówkę wyniosą 90 mln CAD.

Polskie firmy obecne na kanadyjskim rynku ICT

Grupa Asseco to obecnie siódmy co do wielkości dostawca rozwiązań informatycznych w Europie. W skład grupy wchodzi kilka firm, z których każda odpowiada za inny europejski region – łącznie ponad 20 państw. Po rozwoju na terenie Starego Kontynentu Asseco przejęło pakiet kontrolny notowanej na amerykańskiej giełdzie NASDAQ oraz giełdzie w Tel Awiwie izraelskiej grupy Formula Systems. Transakcja warta była ponad 145 mln dolarów. Dzięki niej firma zyskała dostęp do rynków w Izraelu, USA, Kanadzie, Japonii oraz Indiach.

Telemedyczna firma Medicalgorithmics – producent medycznego smartfona monitorującego pracę serca, przygotował plan ekspansji za granicą m.in.w krajach Ameryki Południowej i w Kanadzie. Medicalgorithmics jest coraz bliżej uzyskania odpowiednich certyfikatów. Partnerem firmy ma być telemedyczna spółka Windsor Cardiac Centre z prowincji Ontario. Firma rozbudowała także dział, pracujący nad certyfikacją systemu PocketECG (diagnostyka i monitoring arytmii serca). Pod koniec 2014 roku główny produkt spółki powinien być już dopuszczony do sprzedaży w Kanadzie i Brazylii.

Swoje przedstawicielstwo w Kanadzie posiada również Comarch SA specjalizujący się w projektowaniu, wdrażaniu oraz integracji zaawansowanych systemów informatycznych, narzędzi programistycznych, narzędzi i infrastruktur sieciowych.

Firma Techland (branża gier komputerowych i wideo) twórca popularnych gier z serii Call of Juarez i Dead Island poszerzyła swoją działalność i w 2013 r. otworzyła biuro w rejonie Vancouver w Kanadzie - Digital Scapes Studio do prac nad nowym projektem zatytułowanym Dying Light.

Firma LGBS Polska Sp. z o.o., której działalność oparta jest o outsourcing (podwykonawstwo projektów IT) obejmujący realizację kompleksowych i fragmentarycznych projektów deweloperskich (zarówno w siedzibie klientów jak i w biurach LGBS), body leasing w obszarze wytwarzania, utrzymania i testowania oprogramowania, ale także wsparcie projektów infrastrukturalnych i wdrożeniowych - z usług LGBS w zakresie outsourcingu IT korzystają klienci w Kanadzie, USA, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Austrii czy Włoszech. (wśród nich między innymi: Microsoft, HP oraz General Motors).

W 2014 r. spółka Social WiFi brała udział w programie Go Global ubiegając się o dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a uzyskane środki firma poświęci wejściu na rynek amerykański i kanadyjski. Social WiFi zajmuje się przekształcaniem darmowego internetu w narzędzie marketingowe. Spółka planuje wzmożenie prac na rynku amerykańskim i kanadyjskim w trzecim i czwartym kwartale 2014 roku.

 

Szacuje się, że w kolejnych latach branża ICT będzie motorem wzrostu gospodarczego w Kanadzie za sprawą rosnącego zapotrzebowania na rozwiązania mobilne, rozwój sieci bezprzewodowych, nowoczesnych modeli przetwarzania danych (cloud computing), popularności smartphonów i tabletów. Przewiduje się, że do końca 2016 r. najszybszy roczny wzrost dochodów nastąpi w sektorze oprogramowań (+7,0%) oraz systemów przechowywania danych cyfrowych (+5,6%). Aplikacje mobilne, media społecznościowe, analizy biznesowe, konferencje w sieci, platformy SaaS i Cloud Software będą najszybciej rozwijającymi się segmentami oprogramowania. Produkcja tabletów i e-czytników ma wzrosnąć o 11,6%, a smartphonów o 7,9%.

Dla usług IT w Kanadzie prognozowany jest wzrost o 4,2% w skali roku. Innowacyjne technologie mobilne przyczynią się do rozwoju we wszystkich segmentach ICT. Znaczenie sektora ICT dla gospodarki Kanady jest dziś bardzo duże, a wg ocen ekspertów w 2017 r. Kanada może stać się światowym liderem cyfrowego świata.

 

Dane źródłowe i publikacje:

 „The importance of Global Workers in Canada’s ICT and Digital Media Industries - January 2014“- Information Technology Association of Canada (ITAC)

„Quarterly Monitor of Canada’s Digital Economy 2013” - Information and Communications Technology Council (ICTC)

„ICT Sector Overview- January 29 2013”- Industry Canada

„Canada’s Video Game Industry in 2013” - Entertainment Software Association of Canada

„Top 250 Canadian ICT Companies” 2014 Edition of Brahman300

„ Invest in Canada 2013-2014 Edition” The Canadian Trade Commissioner Service

„ Developing Tomorrow’s, Workforce Today- Outlook 2011-2016” Information and Communications Technology Council (ICTC)

Statistics Canada http://www.statcan.gc.ca

Trade Data Online Industry Canada http://www.ic.gc.ca

Information Technology Association of Canada (ITAC) http://itac.ca/

Information and Communications Technology Council (ICTC) http://www.ictc-ctic.ca/

Entertainment Software Association of Canada (ESAC) http://theesa.ca/

Branham Group Inc. http://www.branham300.com

Reuters PE HUB http://www.pehub.com/canada

 

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu RP w Montrealu.

Opracowanie przygotowane w ramach realizacji projektu Poddziałania 6.5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 przez Magdalenę Czerwińską