Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Polsko – kanadyjska wymiana handlowa w 2018 r

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Zack Labieniec | 2019-03-23 00:47:03
handel, eksport, import

Według danych kanadyjskiego głównego urzędu statystycznego Statistics Canada (Trade Data Online) obroty polsko – kanadyjskiej wymiany handlowej w 2018 r. osiągnęły poziom 2,85 mld CAD, a więc o 8,3% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego

2Screen Shot 03-22-19 at 07.17 PM

 

Eksport Polski do Kanady

 

Polski eksport do Kanady w 2018 r. wyniósł ponad dwa miliardy dolarów kanadyjskich osiągając wartość 2,1 mld CAD zaś import z Kanady wyniósł w tym okresie 744,4 mln CAD. W porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego eksport Polski do Kanady wzrósł o 8,8%, a import Polski z Kanady zwiększył się o 7,1%.

Polska od kilkunastu lat utrzymuje rosnącą z roku na rok nadwyżkę w wymianie handlowej z Kanadą (dane w mln CAD):

Screen Shot 03-22-19 at 07.19 PM

Polski eksport do Kanady w 2018 r. pozostawał tradycyjnie silnie skoncentrowany. Najważniejsze 25 eksportowanych produktów (wg kodów celnych HS6 – załącznik nr.1) stanowiło 59,2% wartości polskiego eksportu do Kanady, a 10 najważniejszych 45,2%.

 

Najważniejszym produktem eksportowanym z Polski do Kanady w 2018 r. były:

  1. Części silników turboodrzutowych i silników turbośmigłowych (HS 841191) – wartość polskiego eksportu tego towaru wyniosła w 2018 r. 398,5 CAD odnotowując wzrost o 11% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego
  2. Surowe skórki z norek (HS 430110), które w 2018 r. osiągnęły wartość 173,2 mln CAD, wzrost o 2,2%.
  3. Części dla przemysłu lotniczego - podwozia i ich części - do samolotów (HS 880320), wartość eksportu w 2018 r. wyniosła 61 mln CA, wzrost o 18,2%
  4. Części turbin gazowych (HS 841199) - wartość eksportu po 12 miesiącach 2018 r. wyniosła 60,58 mln CAD, wzrost o 18,8% w stosunku do analogicznego okresu czasu roku poprzedniego
  5. Meble drewniane do sypialni (HS 940350) – wartość eksportu 60,5 mln CAD, wzrost o 5,8%
  6. Części sprzętu lub układów przenoszenia napędu (HS 848390) - wartość polskiego eksportu do Kanady wyniosła 49,2 mln CAD – spadek o 2,4%
  7. Meble drewniane innego zastosowania (HS 940360) – wartość eksportu 41,5 mln CAD – wzrost o 11,7%
  8. Części motoryzacyjne - przekładnie, śruby kulkowe lub rolkowe, komponenty skrzyni biegów, zmieniacze prędkości i przetworniki momentu obrotowego (HS 848340) - wartość eksportu 39,5 mln CAD, wzrost o 76%
  9. Srebro w formie nieobrobionej plastycznie (HS 710691) – wartość eksportu 39 mln CAD – spadek o 25.5%
  10. Elektrody węglowe lub grafitowe - do celów elektrycznych (HS 854519) - wartość eksportu 30,5 mln CAD – wzrost o 177,2%

Wartość każdej z pozostałych pozycji w polskim eksporcie do Kanady w 2018 r. nie przekroczyła 30 mln CAD.

 

Na pozostałych pięciu miejscach uplasowały się: czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao, nieelektryczne nagrzewnice powietrza, dystrybutory gorącego powietrza i podobne urządzenia, mrożone kawałki mięsa wieprzowego bez kości, wały napędowe (włączając wałki rozrządu i wały korbowe) oraz urządzenia do nagrywania, otrzymywania, odtwarzania dźwięku, obrazu lub danych.

 

Import Polski z Kanady

 

Import Polski z Kanady również cechuje stosunkowo dosyć wysoka koncentracja, chociaż o zdecydowanie niższym stopniu niż w przypadku eksportu: 25 głównych towarów eksportowanych z Kanady do Polski (wg kodów celnych HS6 – załącznik nr.2) stanowiło w przedmiotowym okresie 71,7% polskiego importu z tego kraju, a 10 najważniejszych 60,3%.

 

Do najważniejszych dziesięciu towarów importowanych przez Polskę w 2018 r. należały:

  1. Węgiel bitumiczny sproszkowany lub nie z wyłączeniem aglomerowanego (HS 270112) – wartość dostaw do Polski 174,9 mln CAD, wzrost aż o 23,6%
  2. Części turbin gazowych (HS 841199) – wartość dostaw do Polski wyniosła 133,8 CAD, wzrost o 2,4%
  3. Silniki o zapłonie iskrowym, pojemność cylindra 1501-3000 Cc (HS 870323) – wartość importu polskiego wyniosła 26,6 mln CAD, wzrost o 107,2%
  4. Części silników turboodrzutowych i silników turbośmigłowych (HS 841191) – wartość importu 25,3 mln CAD spadek o 15,8%
  5. Mrożone owoce i orzechy nigdzie indziej niesklasyfikowane (HS 081190) – wartość importu 21,7 mln CAD wzrost o 100,5%
  6. Aparaty słuchowe - z wyłączeniem części i akcesoriów (HS 902140) – wartość importu 17,8 mln CAD wzrost o 31%
  7. Turbiny gazowe o mocy nieprzekraczającej 5,000 KW (HS 841181) - wartość importu 17,5 mln CAD wzrost o 91,8%
  8. Części sprzętu lub układów przenoszenia napędu (HS 848390) - wartość dostaw 11,1 mln CAD, wzrost o 8.8%
  9. Popiół i pozostałości zawierające metale lub związki metali (HS 262099) - wartość importu 10,9 mln CAD wzrost o 23,8%
  10. Pojazdy silnikowe, zapłon kompresyjny, pojemność cylindra 1501-2500 Cc (HS 870332) - wartość importu 10,1 mln CAD wzrost o 110,6%

Wartość każdej z kolejnych pozycji w polskim imporcie z Kanady w 2018 r. nie przekroczyła kwoty 10 mln CAD.

Na pozostałych pięciu miejscach uplasowały się: pożywienie dla psów i kotów do sprzedaży detalicznej, części samolotów lub śmigłowców, druki- nigdzie indziej niesklasyfikowane, części maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych, łożyska walcowe inne (nigdzie indziej niesklasyfikowane).

 

Eksport i import Unii Europejskiej

Wśród państw Unii Europejskiej w 2018 r. Polska zajęła 10 miejsce wśród dostawców towarów do Kanady (wzrost o 8,8% w stosunku do poprzedniego roku oraz 9 miejsce pod względem odbiorców kanadyjskich produktów (wzrost o 7,1%).

Wykres 1

Wykres 2

Źródło: Statistics Canada 21.03.2019 r

 

Współpraca z prowincjami kanadyjskimi

Wśród prowincji kanadyjskich głównym odbiorcą polskich towarów w 2018 r. był Quebec. Wartość polskiego eksportu do tej prowincji osiągnęła poziom 1 165,6 mln CAD, odnotowując wzrost o 33,8% w porównaniu do roku 2017. Na drugim miejscu, znalazła się prowincja Ontario, do której Polska wyeksportowała towary na kwotę

632,4 mln CAD (spadek o 3,2%). Trzecia była Kolumbia Brytyjska (191,7 CAD, spadek o 3,2%), a następnie Manitoba (36,7 mln CAD, wzrost o 34,2%). Dalsze miejsca zajęły prowincje Alberta, Nowa Szkocja, Saskatchewan, Nowa Funlandia i Labrador, Nowy Brunszwik. W 2018 r. nie odnotowano polskiego eksportu do Nunavut, Terytoria Północno Zachodnie, Yukon oraz na Wyspę Księcia Edwarda.

Wykres 3

Źródło: Statistics Canada 21.03.2019 r

 

Do Quebec-u Polska eksportowała przede wszystkim: części silników turboodrzutowych i silników turbośmigłowych (377,1 mln CAD), surowe skórki z norek (164,7 mln CAD), części turbin gazowych (59,3 mln CAD), części sprzętu lub układów przenoszenia napędu (48,8 mln CAD) oraz meble drewniane do sypialni (39,2 mln CAD). Do Ontario: podwozia i ich części do samolotów ( 60,7 mln CAD), preparaty powierzchniowo czynne, preparaty do prania i czyszczenia (detergenty w zestawie) – do sprzedaży detalicznej (21,9 mln CAD), czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao (21,8 mln CAD).

 

Pod względem importu Polski z prowincji kanadyjskich na pierwszym miejscu w 2018 r. znalazło się

Ontario z wartością dostaw 331,8 mln CAD, odnotowując wzrost o 5,8%. Na drugim miejscu znalazła się

Kolumbia Brytyjska z wartością dostaw 186,9 mln CAD (wzrost o 17,6%). Trzecie miejsce zajął Quebec, który wyeksportował do Polski towary o wartości 176 mln CAD (wzrost o 30 %). Na dalszych miejscach uplasowały się: Nowa Szkocja, Alberta, Manitoba, Nowy Brunszwik, Saskatchewan, Nowa Funlandia i Labrador, Wyspa Księcia Edwarda.

 

Wykres 4

Źródło: Statistics Canada 21.03.2019 r.

 

W 2018 r. Polska importowała z Ontario przede wszystkim: części turbin gazowych (128,2 mln CAD), aparaty słuchowe z wyłączeniem części i akcesoriów (17,8 mln CAD), silniki o zapłonie iskrowym, pojemność cylindra 1501-3000 Cc (10,1 mln CAD). Z Kolumbii Brytyjskiej: węgiel bitumiczny sproszkowany lub nie z wyłączeniem aglomerowanego (174,9 mln CAD), akumulatory litowo-jonowe (nowa pozycja). Natomiast z Quebec-u: części silników turboodrzutowych i silników turbośmigłowych (23 mln CAD), turbiny gazowe o mocy nieprzekraczającej 5.000 Kw (17 mln CAD), silniki o zapłonie iskrowym, pojemność cylindra 1501-3000 Cc ( 13,6 mln CAD).

 

Opracowanie: ZBH Toronto